Internetezőknek azokat nevezzük, akik az adott időszakban legalább egyszer használták az Internetet.
FELHASZNÁLÓK (USER)
Felhasználóknak azokat nevezzük, akik az adott időszakban legalább egy honlapot/online oldalt felkerestek.
FMCG
Az FMCG egy angol kifejezés rövidítése: Fast Moving Consumer Goods = napi fogyasztási cikkek (NFC) a helyes magyar fordítása. Minden más magyar fordítás szakszerűtlen, helytelen.
SZÁZALÉK ÉS SZÁZALÉKPONT
A százalék két (abszolút) szám arányát fejezi ki.
Például: ha 80 fő vett részt egy rendezvényen a meghívott 200 főből, akkor azt mondjuk, hogy a meghívottak 40 százaléka volt ott.
Kiszámítása: (80/200)*100=40%
(A Wikipédia magyarázata a százalékról itt olvasható)
A százalékpont két százalék(érték) különbségét mutatja meg. Jelölése: %P vagy %pont
Például: ha az internetezők aránya most 56 százalék, egy évvel ezelőtt pedig 48 százalék volt, akkor azt mondjuk, hogy az internetezők aránya 8 százalékponttal növekedett.
Kiszámítása: 56%-48%= 8%P
(A Wikipédia magyarázata a százalékpontról itt olvasható)
MIT MUTAT A SZÁZALÉK NÖVEKEDÉSE VAGY CSÖKKENÉSE?
Ha egy gyártó/márka/termék/szolgáltatás százalékban kifejezett piacrészesedése két időszakot összehasonlítva csökkent, az mindenképpen azt jelenti, hogy az adott piacnak kisebb része tartozik hozzá. Azonban a százalékos arány csökkenése mellett még lehet, hogy több terméket vagy szolgáltatást értékesített a legutolsó időszakban, mint korábban. Ez akkor fordul elő, ha az egész piac növekedett, de nagyobb mértékben, mint az adott gyártó/márka/termék/szolgáltatás eladásai.
Igaz ez fordítva is. Ha egy piac mérete csökken, de ennél kisebb mértékben csökkennek az adott gyártó/márka/termék/szolgáltatás eladásai, akkor az adott gyártó/márka/termék/szolgáltatás százalékban kifejezett piacrészesedése növekszik.
Tanulság: egy gyártó/márka/termék/szolgáltatás piaci pozíciójának pontos értékeléséhez nézzük meg a teljes piac változását is.
PENETRÁCIÓ
A penetráció azt mutatja meg, hogy a teljes sokaság (a teljes halmaz) mekkora része, hány százaléka használja vagy ismeri az adott szolgáltatást, márkát.
KEREKÍTÉSEK
A könnyebb megjegyezhetőség és áttekinthetőség érdekében a számok általában kerekítve jelennek meg a Netkutatások.hu oldalon.
A kerekítés szabályai: 5 alatt lefelé, 5-től felfelé kerekítünk.
Például: 13,42 ~ 13, de 13,51 ~ 14 vagy 278.437 ~ 278 ezer, de 278.510 ~ 279 ezer
TOVÁBBI FOGALMAK A PIACKUTATÁS TERÜLETÉRŐL a PMSZ, a Piackutatók Magyarországi Szövetsége honlapjának fogalomtárában.
AZ IAB INTERACTIVE ADVERTISING BUREAU MEGHATÁROZÁSAI:
Adszerver
Egy adszerver (hirdetéskiszolgáló szoftver) segítségével pontosan definiálható, hogy hol, mikor és hányszor jelenjen meg egy webes hirdetés, illetve az is, hogy kikhez jusson el. Tulajdonképpen az adszerver is egy webszerver, amely a hirdetéseket (legyen az kép, videó, szöveges hirdetés stb.) kihelyezi az előre meghatározott hirdetési pozíciókba, méri a megjelenéseket és interakciókat, majd statisztikát készít.
AV (Adview)
Egy banner megjelenés (hirdetésletöltés) az adott (mobil) weboldalon/alkalmazásban az adszerver kiszolgálásában. Elméletileg, ha minden oldalon egy (csakis egy) hirdetési zónát alakítunk ki, akkor 1 AV = 1 oldalletöltés.
Banner
A banner (webbanner, bannerreklám) az (mobil)interneten alkalmazott hirdetési forma, az online marketing egyik eszköze. Mérete és formátuma változó, de az IAB Hungary által elfogadott ajánlás a mértékadó.
Bluetooth
A Bluetooth rövid hatótávolságú, adatcseréhez használt, nyílt, vezetéknélküli szabvány. Alkalmazásával számítógépek, mobiltelefonok (telefonkihangosítók) és egyéb készülékek között automatikusan létesíthetünk kis hatótávolságú rádiós kapcsolatot.
Céloldal (landing page)
A weboldal, amelyre a felhasználó elérkezik a bannerre való kattintást követően. Ez mobil esetében szerencsés, ha mobilra optimalizált, azaz a mobil böngésző alapján rugalmasan kialakított oldal. Így a felhasználók könnyebben tudják befogadni a hirdető üzenetét, és a termékoldalon történő barangolás is egyszerűvé válik. A céloldal – mobil esetében – lehet alkalmazás is, így a felhasználónak lehetősége van egyből letölteni a hirdetendő alkalmazást.
clickTAG
A clickTAG az adszerverrel kompatibilis kattintás-kezelő változó, amelyet a Flash/HTML5 kreatívokban szükséges alkalmazni azért, hogy a bannerre érkező kattintásokat az adszerver tudja mérni és a statisztikában vezetni. A változó használata nélkül csak a megjelenések számát, AdView-t (AV) mér a rendszer.
Cookie (süti)
A felhasználó számítógépén tárolt fájl, amelyet a honlapok látogatása során kap a felhasználó. A cookie egyedi látogatók mérésére is alkalmazható, ugyanakkor könnyen eltávolítható, vagy beállítható, hogy az adott böngésző egyáltalán ne fogadjon el sütiket. A cookie tartalmazza a látogató által alkalmazott beállításokat, preferenciákat.
CPC (Cost Per Click)
Egy kattintás költsége, megmutatja, hogy a hirdetőnek egy, a website-ra érkezett látogató mennyibe került.
CPM (Cost Per Mille, Cost Per Thousand)
A CPM ezer megjelenítésenkénti költség rövidítése, amely megmutatja ezer banner megjelenésenként egy reklám költségét. Online reklám esetén 1000 AV médiaköltségét jelenti.
Példa: 1 millió megjelenés (1 000 000 AV) vásárlása CPM alapon 100 Ft-ért: 1 000 000/1000 = 1000 "egység". Ebből 100 Ft x 1000 egység = 100 000 Ft-ot kell fizetnünk ezért az 1 millió megjelenésért, és a CPM a 100 Ft, azaz 100 Ft-ba kerül ezer megjelenés.
CT (Click-Through, átkattintás)
Egy átkattintás egy link vagy egy banner tényleges aktiválását fejezi ki, tehát azt jelenti, hogy a látogató valóban rákattintott a hirdetésre (és feltehetőleg ellátogatott a linkelt oldalra).
CTR% (Click Through Rate, átkattintási ráta)
A hirdetésre érkező kattintások számának és a hirdetések megjelenítéseinek a hányadosa.
Helyfüggő mobil megoldások (LBS – location based services)
A helyszínfüggő alkalmazások sajátossága, hogy – engedélyezés után – lekérik a telefon pontos földrajzi lokációját (a telefon GPS-ét vagy cellainformációkat használva), majd ezt elküldve a szolgáltatónak kaphat a felhasználó helyspecifikus információkat, szolgáltatásokat, ezen információ opcionálisan célzási opció is lehet a hirdetők számára.
Interstitial
"Beférkőző reklám", a felhasználó tevékenységét félbeszakító, az adott site betöltődése előtt/közben megjelenő reklám.
Layer
Alapvetően a tartalom fölött lebegő "elem", melynek mérete, alakja, átlátszósága és pozíciója szabadon megadható. Gyakran alkalmazzák olyan javascript-tel együtt, mely lehetővé teszi a layer mozgatását.
Mobil eszközökön keresztül történő kereskedelmi tevékenységek gyűjtőneve.
MMS
Az MMS (Multimedia Messaging Service, magyarul multimédiás üzenetküldési szolgáltatás) egy olyan technológia, amellyel szövegen kívül multimédiás tartalmakat (képet, hangot és/vagy videoklipet) is küldhetünk és fogadhatunk vezeték nélküli hálózatokon. A kizárólag szövegek küldésére alkalmas SMS technológia továbbfejlesztett változata. MMS-üzeneteket küldhetünk mobiltelefonról egy másikra vagy egy e-mail címre.
Mobil alkalmazás (applikáció, app)
Mobil eszközökön futó szoftver, mely jellemzően az alkalmazás-boltokból (pl: App store, Google play) tölthetőek le és telepítés után használhatóak. A mobil platform adta lehetőségekkel élhet, jellemzően - engedélyezés után - hozzá tud férni a mobilkészüléken tárolt adatokhoz, a mobil eszköz funkcióihoz (gps, kamera, beilleszkedik az operációs rendszerbe). Ezek az alkalmazások lehetnek márkázottak, illetve jellemzően dinamikus, in-app hirdetéseket tudnak megjeleníteni.
Mobilhirdetés vagy mobil reklámozás
Az okostelefonokon - weboldalon vagy alkalmazásban - megjelenő csík vagy téglalap alakú hirdetési információkat tartalmazó animáció vagy grafika (banner).
Mobil keresőmarketing
Tetszőleges szavakhoz irányítottan hirdetési tartalom hozzárendelése. Az adott szóra való rákeresésekor találatként a szponzor által megadott reklámüzenet, kép és/vagy logó jelenik meg a találati lista elején. A mobil keresőmarketing keretében lehetőség van a mobiltartalmakon (játékokon, webes böngészés során) hirdetések megjelenítésére. Ezekben a böngészőben épp úgy jelenik meg egy hirdetés, mintha csak asztali
számítógépen kerestünk volna valamire, a különbség csupán annyi, hogy kevesebb hirdetési egység kerül a találati oldalra.
Mobil kódok közül a QR kód a legelterjedtebb
A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben. Nevét az angol Quick Response (=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre utalva a gyors visszafejtési sebességre, és a felhasználó által igényelt gyors reakcióra. A QR-kód nyílt szabvány, a specifikációi nyilvánosak, de a tulajdonosi jogokat a Denso-Wave továbbra is fenntartja. Más hasonló kódolási szabványok is léteznek, legnagyobb konkurensei a Semacode és a Data Matrix.
A mobiltelefonokra SMS-ben (linkként), de leginkább MMS-ben mobil kódok (kétdimenziós vonalkódok, pl. QR kód = Quick Response kód, vagy Datamatrix kód) küldhetők ki, amelyek a mobil kijelzőjének felmutatásával, ill. annak leolvasásával többek között jegyváltásra, belépésre, szolgáltatás vagy kedvezmény igénybevételére jogosíthatnak.
Mobil weboldal
Mobil böngészőre optimalizált weboldal, mely figyelembe veszi a mobil eszközök képernyőfelbontását, illetve a tapintás alapú navigációt és mobil eszközök által lejátszani képes formátumokat használ. Mobil eszközök által megjelenített display hirdetések a jellemzőek.
PR cikk
A hirdetési célú cikkek a szponzorálás olyan típusát jelentik, amikor a reklám egy cikk, tudományos írás, interjú stb. formájában jelenik meg. Ezt szokás valamiképp megjelölni - általában "Fizetett hirdetés" felirattal vagy (x) jellel.
Rich média formátumok
Az online marketingben használt kifejezés az olyan reklámokra, melyek igyekeznek kihasználni az internetes megjelenés interaktív sajátosságait. Az ilyen hirdetések túllépnek az egyszerű képes-, szöveges tartalmakon, olyan kép-, videó- és hanganyagokat használnak fel, melyekkel a hirdetésbe bevonódó látogató további (márka)élményhez jut.
SMS
A kampányüzenetet SMS formában juttatja el a címzettek számára. Számos előnye van: célozható, alkalmas személyre szabott üzenet közvetítésére, visszacsatolási lehetőséget és mérhető eredményeket biztosít.
A hirdető egy adott témában a szerkesztőségi tartalmat képi és/vagy szöveges elemekkel megjelölve támogatja.
Videóbanner
Részben a hagyományos banner hirdetésben elhelyezett videotartalmat, pl. TV-spotot jelenti, részben a mobil videótartalmak előtt megjelenő videó spot megjelenését. Ez utóbbi hirdetési megoldás egyelőre mobilon még csak most indult el a nyugati országokban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése